Trať, která spojuje pevninu s umělým ostrovem Palm Jumeirah, do systému dubajského metra nepatří. Jedná se o samostatný subjekt Palm Jumeirah Monorail. Měří 5,5 kilometrů, má 5 stanic a konečná Atlantis Aquaventure leží hned vedle slavného hotelu Atlantis. Přestože plány na přímé propojení s Červenou linkou existují, momentálně se od ní nachází 4 zastávky tramvaje nebo 40 minut chůze.
Historické dědictví, země, vzduch, oheň a voda – do těchto pěti symbolických témat se designově dělí stanice dubajského metra. Navíc fungují jako muzeum s mnoha uměleckými díly. Dekorativní osvětlení v přestupní stanici Burjuman a ve stanici Al Rigga navrhla česká firma Lasvit.
Všechny stanice jsou klimatizované a funguje v nich systém PSDs (od kolejiště odděluje nástupiště stěna, ve které se dveře otevřou pouze po příjezdu vlaku). Schéma na podlaze naznačuje, jak do vozu nastoupit – prostředkem se vystupuje, ze stran nastupuje.
Červená linka vede z velké části podél pobřeží. Přiblíží vás k moderním atrakcím jako mrakodrap Burdž Chalífa, obchodní centra Dubai Mall a Mall of Emirates, mondénní čtvrť Dubai Marina, hotel Burdž al-Arab, rozhledna Dubai Frame, ruské kolo Ain Dubai nebo Muzeum budoucnosti.
Zelená linka má stanice s historizujícími interiéry, neboť jezdí hlavně pod starou částí města. Turisty dopraví například na tržiště Gold Souk a Spike Souk či k expozici Dubai museum.
Pětivozové soupravy od japonského výrobce Kinki Sharyo pojmou 643 pasažérů. K jejich pohodlí přispívá klimatizace, wi-fi síť k připojení na internet a velká okna s perfektním výhledem na město. Plně automatizované vlaky jezdí rychlostí až 90 km/h a napájení zajišťuje třetí kolejnice.
Interiéry vagónů se dělí do tří tříd. Většina cestujících využívá základní ekonomickou třídu (Silver), můžete si však připlatit za nadstandard v luxusní třídě (Gold). Speciální třída je určena výhradně ženám a dětem – pokud do ní nastoupí muž, hrozí mu vysoká pokuta.
Dubajské metro se otevřením Červené linky 9. 9. 2009 v 9:09:09 hodin stalo prvním systémem vlakové městské hromadné dopravy v Arabských emirátech i na Arabském poloostrově. O dva roky později zahájila provoz Zelená linka a v roce 2019 podzemka přepravila přes 200 miliónů cestujících. Nejnovější rozšíření metra v Dubaji jezdí od roku 2021 do areálu výstaviště Expo 2020. Tato odbočka (zvaná Route 2020) se odklání z červené linky ve stanici Jabal Ali (dříve Nakheel Harbour & Tower).
Celkově se počítá s výstavbou čtyř linek (ještě Fialová a Modrá) o délce 318 kilometrů. Rozvojový plán dubajské hromadné dopravy zahrnuje i sedm tramvajových tratí (o délce 270 km), 90 autobusových linek (2 500 km) a pětici nových vodních cest (210 km). Podíl veřejné dopravy na celkové přepravě v Dubaji by se tak měl zpětinásobit.
Líbí se vám náš článek? Sdílejte ho na sociálních sítích a buďte také inspirací pro ostatní!