1. FISCHER Blog
  2. Tipy na dovolenou
  3. Metro v Dubaji. Div technický i architektonický

Metro v Dubaji. Div technický i architektonický

Co se dozvíte?

    Sviští mezi mrakodrapy, překonává vodní kanály a fascinuje futuristickým designem. Metro v Dubaji sice patří mezi nejmladší vůbec, přesto si za pár let provozu získalo značný věhlas. Až do roku 2016 bylo nejdelší sítí automatického metra (bez řidiče) na světě s délkou tras 75 kilometrů. Tento primát si však mezi samostatnými tratěmi stále drží Červená linka (52,1 km). Momentálně má dubajská podzemka 2 linky (+ 1 speciální), 90 km a 60 stanic. V historickém centru Dubaje jezdí tunely, ve zbývajících částech města po viaduktech.

     
    Stanice metra na bulváru Šejka Zayeda
    Metro nad jedním z dubajských parků
    Stanice Dubai Marina
    Detail stanice

    Trať, která spojuje pevninu s umělým ostrovem Palm Jumeirah, do systému dubajského metra nepatří. Jedná se o samostatný subjekt Palm Jumeirah Monorail. Měří 5,5 kilometrů, má 5 stanic a konečná Atlantis Aquaventure leží hned vedle slavného hotelu Atlantis. Přestože plány na přímé propojení s Červenou linkou existují, momentálně se od ní nachází 4 zastávky tramvaje nebo 40 minut chůze.

    Mapa dubajského metra

    Dubaj-metro-plan.jpg

    Stanice dubajského metra

    Historické dědictví, země, vzduch, oheň a voda – do těchto pěti symbolických témat se designově dělí stanice dubajského metra. Navíc fungují jako muzeum s mnoha uměleckými díly. Dekorativní osvětlení v přestupní stanici Burjuman a ve stanici Al Rigga navrhla česká firma Lasvit.

    Všechny stanice jsou klimatizované a funguje v nich systém PSDs (od kolejiště odděluje nástupiště stěna, ve které se dveře otevřou pouze po příjezdu vlaku). Schéma na podlaze naznačuje, jak do vozu nastoupit – prostředkem se vystupuje, ze stran nastupuje.

    Systém PSDs na stanici dubajského metra
    Přístupové schodiště do stanice Červené linky

    Na jaká zajímavá místa Dubaje se metrem dostanete

    Červená linka vede z velké části podél pobřeží. Přiblíží vás k moderním atrakcím jako mrakodrap Burdž Chalífa, obchodní centra Dubai Mall a Mall of Emirates, mondénní čtvrť Dubai Marina, hotel Burdž al-Arab, rozhledna Dubai Frame, ruské kolo Ain Dubai nebo Muzeum budoucnosti.

    Náš tip: Projížďku Červenou trasou turisté často využívají k rychlému seznámení s Dubají. Zkuste to také!

    Zelená linka má stanice s historizujícími interiéry, neboť jezdí hlavně pod starou částí města. Turisty dopraví například na tržiště Gold Souk a Spike Souk či k expozici Dubai museum.

    Linky dubajského metra

    Linka Konečné stanice Doba výstavby Poslední prodloužení Délka (km) Počet stanic Doba průjezdu (minuty)
    Červená (Red Line) Rashidiya / UAE Exchange 2006–2009 2021 52,1 32 55–60
    Zelená (Green Line) Etisalat / Creek 2006–2011 2014 22,5 20 39–40
    Route 2020 Jabal Ali / Expo 2020 2016–2021 2021 15 8 6

    Vozový park

    Pětivozové soupravy od japonského výrobce Kinki Sharyo pojmou 643 pasažérů. K jejich pohodlí přispívá klimatizace, wi-fi síť k připojení na internet a velká okna s perfektním výhledem na město. Plně automatizované vlaky jezdí rychlostí až 90 km/h a napájení zajišťuje třetí kolejnice.

    Palm Jumeirah Monorail, v pozadí Dubai Marina
    Vlaková souprava Kinki Sharyo

    Třídy vozů

    Interiéry vagónů se dělí do tří tříd. Většina cestujících využívá základní ekonomickou třídu (Silver), můžete si však připlatit za nadstandard v luxusní třídě (Gold). Speciální třída je určena výhradně ženám a dětem – pokud do ní nastoupí muž, hrozí mu vysoká pokuta.

    Historie podzemní dráhy v Dubaji

    Historie podzemní dráhy v Dubaji

    Dubajské metro se otevřením Červené linky 9. 9. 2009 v 9:09:09 hodin stalo prvním systémem vlakové městské hromadné dopravy v Arabských emirátech i na Arabském poloostrově. O dva roky později zahájila provoz Zelená linka a v roce 2019 podzemka přepravila přes 200 miliónů cestujících. Nejnovější rozšíření metra v Dubaji jezdí od roku 2021 do areálu výstaviště Expo 2020. Tato odbočka (zvaná Route 2020) se odklání z červené linky ve stanici Jabal Ali (dříve Nakheel Harbour & Tower).

    Praktické informace o dubajském metru

    • Provozní doba: sobota až středa 5:30–24:00 h (červená linka již od 5:00 h), čtvrtek 5:30–1:00 h, pátek 10:00–1:00 h
    • Doba jízdy: Nejdelší Červená linka 60 minut
    • Intervaly: 5 až 6 minut mimo špičku, necelé 4 minuty ve špičce (Červená linka)
    • Cena základního jízdného: 4 dirhamy (1 zóna)

    Budoucnost dubajské podzemky

    Celkově se počítá s výstavbou čtyř linek (ještě Fialová a Modrá) o délce 318 kilometrů. Rozvojový plán dubajské hromadné dopravy zahrnuje i sedm tramvajových tratí (o délce 270 km), 90 autobusových linek (2 500 km) a pětici nových vodních cest (210 km). Podíl veřejné dopravy na celkové přepravě v Dubaji by se tak měl zpětinásobit.

    Josef Křenek
    21. 5. 2021

    Líbí se vám náš článek?
    Sdílejte ho na sociálních sítích a buďte také inspirací pro ostatní!