1. FISCHER Blog
  2. Tipy na dovolenou
  3. Co uvidíte na plavbě Panamským kanálem

26 metrů nad mořem. Plavba Panamským průplavem

Co se dozvíte?

    Panamský průplav propojuje dva oceány a odděluje dva kontinenty. A také nabízí spoustu zajímavých míst, nevšedních zážitků i podivuhodných lokalit ve svém okolí. Ostatně, přesvědčte se sami.
    Nalodění v Karibiku

    Nalodění v Karibiku

    Do naší pomyslné výletní lodě nastoupíme v Atlantském oceánu. Panamský kanál dlouhý 82 kilometrů proplujeme od severozápadu k jihovýchodu do Tichého oceánu a budeme se bedlivě rozhlížet kolem sebe, aby nám nic pozoruhodného neuniklo.

    Do Panamského průplavu tedy vplouváme z Atlantiku. Přesněji bychom měli mluvit o Karibském moři, na jehož 1 300 kilometrů vzdáleném, severním konci se rozkládá „ostrov svobody“ Kuba. To jenom pro lepší představu, v jaké části světa se zhruba nacházíme.

    Colón, vstupní brána Panamského průplavu

    Mořské pobřeží se v této části Panamy neustále kroutí, navíc ho narušují ústí četných říček, valících se z rozsáhlých deštných pralesů. Na jejich tocích se nachází řada jezer, která v 19. století výstavbu paradoxně ztížila (kvůli rozvodňování v období dešťů). Na Chagres, nejvýznačnější z řek, vzniklo ohromné umělé jezero, po němž zdoláme více než polovinu délky průplavu. Ale nepředbíhejme, ještě jsme nepropluli ani Colónem.

    Bývalé koloniální opevnění nedaleko Colónu
    Staré španělské pevnosti v Panamě tvoří součást dědictví UNESCO
    Plnou parou přes jezero Gatún

    Vstupní brána do Panamského průplavu a druhá největší bezcelní oblast světa Colón se rozpíná na východním břehu zálivu Bahía de Limón. Městu dominuje gigantický kontejnerový terminál, turisté proto raději vyrážejí k pevnosti Fuerte de San Lorenzo (UNESCO), kterou Španělé vybudovali na přelomu 16. a 17. století při ústí Chagres do Karibiku. Leží sice trochu stranou, ale s další fortifikací Portobelo se řadí mezi nejdůležitější opevnění koloniální epochy.

    Plnou parou přes jezero Gatún

    Jakmile za zády necháme Colón, dostaneme se do zhruba 5 kilometrů dlouhého úseku, který před více než 100 roky prokopali dělníci. Na jeho konci zvedají lodě 26 metrů nad úroveň mořské hladiny zdymadla Agua Clara, o jejichž fungování i o historii kanálu se spoustu podrobností dozvíte v návštěvnickém středisku u jezera Gatún.

    Právě jezero Gatún patří k nejpodivuhodnějším úsekům plavby Panamským průplavem. Vzniklo vykácením a zatopením tropického lesa kolem řeky Chagres, která z něj vytéká pod hrází vedle Agua Clara. Z jezera, které je asi devětkrát větší než Lipenská přehrada, vykukují četné ostrovy, mezi nimiž se proplétají tradiční čluny indiánů i zaoceánská plavidla.

    Na lodi Panamským průplavem v srdci pralesa

    Na Gatúnské jezero přímo navazuje národní park Soberanía, doslova ptačí a opičí ráj. Do současnosti se v něm zachovalo i několik původních navigačních kamenů z takřka půl tisícovky let staré stezky španělských dopravců zlata Camino de Cruces. U vísky Gamboa stojí za povšimnutí hned několik míst. Zaprvé je to ekologický naučný park Panama Rainforest Discovery Center s vyhlídkovou věží, dřevěnými chodníčky a lávkami v korunách stromů k lepšímu pozorování ptactva a dalších živočichů pralesa.

    Pralesy v okolí jezera Gatún
    Dřevěné lávky v parku Panama Rainforest Discovery Center
    Panama, most mezi kontinenty

    O kus dál přitahuje pozornost romantiků primitivní lanová dráha Gamboar. Řeka Chagres tady prudce mění směr svého toku a loď po zbytek plavby Panamským průplavem do Pacifiku opět pokračuje uměle vykopaným kanálem. Asi za 8 kilometrů, kousek před vískou Paraíso, míjíme botanickou a zoologickou zahradu Parque Municipal Summit. Mezi expozicemi aligátorů, hadů, jaguárů a jiných potvor dominuje pavilón harpyje, národního ptáka Panamy.

    Panama, most mezi kontinenty

    Oblast Paraísa se však pyšní ještě jedním faktem: kříží se tady trojice různorodých dopravních cest mezinárodního významu. Vodní Panamský kanál přetíná v podobě moderního mostu Puente Centenario odbočka transkontinentální silnice Panamericana propojující Ohňovou zemi s Aljaškou. Pod ní pak pár set metrů východně vede první mezioceánská železnice na světě, průplavový vlak „Panama Canal Railway“ ze Ciudad de Panamá do Colónu.

    Za velkou atrakci platí návštěvnické centrum u zdymadel Miraflores v Ciudad del Saber. Umožňuje pozorovat proplouvání lodí, seznámit se s dějinami budování průplavu a pochopit celou řadu jeho technologických řešení. Hlavní problém totiž spočívá v tom, že kanál (na rozdíl od Suezu) vede nad úrovní mořské hladiny a toto převýšení lodě překonají jenom díky plavebním komorám.

    Loučení v Ciudad de Panamá

    Po zdolání Miraflores se z lesa začínají vynořovat výškové budovy panamské metropole Ciudad de Panamá. Kontrast starých koloniálních čtvrtí a desítek mrakodrapů, množství památek, vynikající příležitosti k nakupování i okolní národní parky (Camino de Cruces) z ní dělají silný turistický magnet. Přesvědčit v historických částech Panamá Viejo a Casco Viejo, na bulváru Balboa nebo v obchodních galeriích Albrook Mall a AltaPlaza Mall se ostatně můžete sami.

    Ciudad de Panamá, město mrakodrapů Latinské Ameriky
    Most Puente de las Américas

    Proplutím pod mostem Puente de las Américas se naše plavba Panamským průplavem pomalu, ale jistě chýlí ke konci. Na levoboku vidíme bývalou základnu Fort Grant, důkaz americké vojenské přítomnosti v minulém století, na pravoboku tušíme plážový resort Playa Bonita a před námi se otevírá mohutný Panamský záliv. A za ním se jižním a jihozápadním směrem modrá nedozírný Tichý oceán…

    Josef Křenek
    16. 6. 2020

    Líbí se vám náš článek?
    Sdílejte ho na sociálních sítích a buďte také inspirací pro ostatní!