1. FISCHER Blog
  2. Novinky a zajímavosti
  3. Airbus A350-900 je letoun dalekoletý, širokotrupý a extrapohodlný. Nastupte si, prosím

Airbus A350-900 je letoun dalekoletý, širokotrupý a extrapohodlný.
Nastupte si, prosím

Co se dozvíte?

    Na podzim 2023 zahájí CK FISCHER pravidelné přímé lety z Prahy do Vietnamu, Dominikánské republiky a na Kubu. Na dovolenou vás dopraví Airbus A350-900, nejmodernější a nejúspornější letoun střední velikosti s maximálním přizpůsobením pro cesty na dlouhé vzdálenosti. Seznamte se s tímto špičkovým dílem letecké techniky podrobněji.

    Airbus A350-900 je „širokotrupý“ letoun. Co to znamená? Širokotrupé letadlo má v turistické třídě v řadě 7 a více sedadel pro cestující, které oddělují 2 uličky. Šířka jeho trupu se pohybuje mezi 4 a 7 m (5,96 m u Airbusu A350-900). V praxi to znamená více komfortu pro pasažéry i nákladního prostoru. Airbus tuto výhodu výrazně komunikuje zkratkou XWB (eXtra Wide Body – extra širokotrupý) v názvu letounu.

    Komplikovaný vznik Airbusu A350

    První návrh Airbusu A350 XWB se zrodil roku 2004 jako následník typu A340 a především jako reakce na konkurenční Boeing 787 Dreamliner. Tvůrci Boeingu však původně nepovažovali Airbus A350 za velké ohrožení, jak ostatně dokazuje parodické video z tehdejší doby. Zesměšňuje prvotní konstrukční přístup, který pouze lehce modifikoval Airbus A330, což bylo v rozporu s tvrzením Airbusu, že vyvíjí zcela nový letoun:

    Ovšem již v červenci 2006 představil Airbus na aerosalonu v Paříži naprosto nový projekt Airbus A350 XWB. Na první pohled bylo jasné, že se jedná o malou leteckou revoluci – aby ne, když výrobce do něj postupně nasypal neskutečných 15 miliard dolarů! Prototyp poprvé vzlétl 14. června 2013 ve francouzském Toulouse.

    První komerční let Airbusu A350 XWB se uskutečnil 15. ledna 2015 v barvách Qatar Airways z katarské metropole Dauhá do Frankfurtu. V červnu 2019 přistál nový Airbus poprvé v Praze a při této příležitosti se dokonce dočkal i vodní slavobrány:

    Koncem června 2023 létalo po světě takřka 550 strojů A350, z toho nejvíce (61) u Singapore Airlines. CK FISCHER bude využívat trojici nových letadel s roky výroby 2021, 2022 a 2023 v barvách španělské letecké společnosti World2Fly.

    Základní vlastnosti Airbusu A350

    Zásadní novinku Airbusu A350 XWB představuje použití inovativních materiálů, především uhlíkových vláken „slepených“ polymerem, slitin hliníku a titanového podvozku. Společně s moderním aerodynamickým designem přispívají ke snížení hmotnosti stroje na „pouhých“ 115,7 t.

    Airbus A350 létá ve dvou konfiguracích

    Výsledkem je pochopitelně výrazná úspora spotřeby paliva, která oproti stávajícímu standardu činí až neuvěřitelných 25 %. Nejen proto jsou celkové provozní náklady zhruba o 8 % nižší než u zmiňovaného konkurenta Boeingu 787 Dreamliner.

    Airbus A350 létá ve dvou konfiguracích

    Dálkový letoun Airbus A350 XWB existuje ve dvou variantách. Zákazníci CK FISCHER si užijí Airbus A350-900 s kapacitou 432 cestujících, doletem 15 000 km a maximální vzletovou hmotností 280 t. O něco větší Airbus A350-1000 uletí až 16 112 km a pyšní se vzletovou hmotností 319 t. Z tohoto důvodu disponuje šestikolovým hlavním podvozkem místo čtyřkolového u varianty A350-900.

    Image 1
    Image 2

    Technické zajímavosti

    Kolos o celkové délce 66,8 m a výšce 17,05 m (ve variantě Airbus A350-900) pohání dvojice proudových turbodmychadlových motorů Rolls-Royce Trent XWB s nižší hlučností. Jejich výkon, odpovídající zhruba 140 vozům formule 1, umožňuje dosáhnout cestovní rychlosti 903 km/h.

    Kapacita tří nádrží Airbusu činí 94 t paliva. Pro představu – to na jednoho cestujícího dělá spotřebu 2,5 l na každých 100 km. Menší spotřeba paliva přispívá k ekologičtějšímu provozu v podobě nižších emisí a tiššího chodu. Za zmínku stojí i délka křídla 64,75 m s novinkovým zaoblením wingletů a nejrozměrnější nosná plocha jednopodlažního dopravního letounu na světě (442 m2).

    Veškerý servis pro cestující

    Na dlouhé lety do exotických destinací, jako jsou Dominikánská republika, Kuba a Vietnam v případě CK FISCHER, má Airbus A350 XWB vybavení vskutku mimořádné. Cestující na palubě ocení větší úložné zavazadlové prostory a pohodlná sedadla s šířkou 45,72 cm, roztečí 78,74 cm a max. nakloněním 15,23 cm. Osvětlení LED diodami lze regulovat dle denní a noční doby až na 16 miliónů (!) světelných odstínů.

    K příjemnému letu přispívá i nízká hladina hluku (jen 57 dB) a větší panoramatická okna – to je panečku výhled! Moderní filtrační systém zaručuje výměnu vzduchu na palubě každé 3 minuty a vyšší tlak výrazně snižuje únavu i jet lag. A mimochodem také omezuje zaléhání uší při vzletu a přistání.

    S bohatým individuálním systémem palubní zábavy Airbusu A350-900 nehrozí nuda ani na nejdelších letech. Na obrazovkách před každým sedadlem lze vybírat až z 200 hodin filmů, her, hudby a audioknih. A nechybí samozřejmě Wi-fi připojení po celou dobu letu.

    Přejeme příjemný let na vaši dovolenou snů s Airbusem A350-900!

    josef.krenek
    31. 7. 2023

    Líbí se vám náš článek?
    Sdílejte ho na sociálních sítích a buďte také inspirací pro ostatní!